Eroon Rosacaesta eli ruusufinnistä luonnonmukaisesti

Onko sinulla stressaava elämänvaihe tai kiireinen työ? Keholla ja mielellä on yhteys toisiinsa ja useimmat sairaudet saavatkin alkunsa kehoon varastoituneesta stressistä. Antibiootit tarjoavat usein vain hetkellistä helpotusta ulkoisiin oireisiin, jotka palaavat helposti takaisin, koska syy on jäänyt hoitamatta. Samalla kärsii suolistomme bakteerikanta. Onneksi on kuitenkin olemassa myös lempeitä ja kokonaisvaltaisia hoitomuotoja, joilla keho saadaan takaisin tasapainoiseen tilaan. Ruusufinniä tulee hoitaa kaikilla tasoilla sisäisesti, ulkoisesti ja henkisesti.

Aiheuttajat

Ruusufinni alkaa kasvojen, erityisesti nenän ja poskien toistuvilla lehahtavilla punoituksilla. Hiusverisuonet ovat laajentuneet ja pieniä näppyjä sekä märkäpäitä voi puhjeta. Samaan aikaan iho on kuitenkin pintakuiva ja herkkä. Kasvoilla voi tuntua myös kuumotusta. Oireet pahenevat voimakkaasta auringosta, alkoholista, mausteisesta ruoasta ja stressaavista tilanteista. Pitkään jatkunut stressi vaikuttaa hormonitoimintaan, suoliston hyvinvointiin sekä alentaa immuniteettiä. Ihon immuunisysteemi toimii hyperaktiivisella tasolla ja ihon suojabarriääri on heikentynyt. Geneettiset tekijät voivat olla taustalla. Ohutsuolessa voi olla haitallisten bakteerien liikakasvua. Menopaussi tai raskaus sekä hiusverisuonia laajentavat lääkkeet, kortisonivoiteet ja jotkut kosmetiikkatuotteet voivat olla myös ruusufinnin taustalla.

Ihonhoito 

Tärkeintä on rauhoittaa ja viilentää ihoa sekä tukea sen vastustuskykyä. Herkkää rosacea-ihoa ei saa pestä liian voimakkailla ja vahvasti emäksisillä aineilla, sillä vahvat pesuaineet pesevät suojakelmun pois ja aiheuttavat iholle epätasapainotilan. Valitse puhdisaineeksi pH:ltaan neutraali (pH 4,5-5,5), hyvin mieto  kasvojen puhdistusemulsio iltapuhdistukseen. Käytä kosteuttavaa kasvovettä aamuin ja illoin. Kasvovoiteen olisi hyvä olla kosteuttava ja rauhoittava, muttei liian rasvainen. Voiteen alla on hyvä käyttää rauhoittavaa seerumia. Kuorintavoiteen tulisi olla hellävarainen, mielellään jopa rakeeton. Naamioiden tulee olla rauhoittavia ja viilentäviä. Tyynyliina kannattaa vaihtaa puhtaaseen pari kertaa viikossa. 

Minimoi auringolle altistuminen etenkin säteilyn ollessa voimakkaimmillaan. Aurinkoisella säällä ihoa tulee suojata fysikaalisella suojakertoimella. Käytä yli 30 sk voidetta kesällä. Suurikokoinen hellehattu antaa myös suojaa kasvoille. Muista suojata iho myös kylmältä ja tuulelta.

Ruokavalio

Suosi puhdasta ja prosessoimatonta luomuruokaa. Jätä ruokavaliosta pois kehoa kuumentavat ja happamoittavat sekä tulehdusta ylläpitävät ruoka-aineet, kuten lisäaineet, einekset, sokeri, kahvi, kuumat juomat, alkoholi sekä voimakkaan makuiset tuliset ruoat, erityisesti chili ja valkosipuli. Kannattaa huomioida että myös pähkinät, suklaa ja juustot saattavat aiheuttaa ongelmia. Jos iho-oireet ovat voimakkaita gluteeniton ja lehmänmaidon, punaisen lihan ja hiivan välttäminen antavat elimistölle mahdollisuuden korjata itseään. Nauti vihermehuista ja smoothiesta. Suosi seuraavia viilentäviä ja emäksisöiviä raaka-aineita: selleri, tummat salaatit, lehtikaali, parsakaali, kesäkurpitsa, kurkku ja vesimeloni. Hyviä antioksidanttien lähteitä ovat värikkäät kasvikset kuten mustikat, mustaherukat, punajuuri ja granaattiomena. Hyvä lähtökohta on kun syö joka päivä jokaista sateenkaaren väriä 🙂 Avocadon, kalan, chia-siementen ja liotettujen siementen rasvat vahvistavat ihosolujen rasvarakenteita. Hivenainetesteillä voi helposti tunnistaa mahdolliset vitamiini- ja hivenainemuutokset. Alkuun on hyvä noudattaa ruokavalion suhteen tiukkaa linjaa, mutta positiivisen kautta. Ajattele että tiukka muutos voi tehdä kehollesi hyvää, kannattaa siihen antaa mahdollisuus

Lisäravinteet

Sisäisesti käytettävät probiootit, joissa usempi probioottikanta vahvistavat suoliston hyvinvointia ja ravinteiden imeytyvyyttä ja sitä kautta ihon hyvinvointia. Joskus tarvitaan lisäksi apuun myös ruoan sulavuutta edistämään ruoansulatusentsyymeitä. Immunitteettiä vahvistaa myös tärkeä D-vitamiini. Kehon D-vitamiiniarvon voi käydä tarvittaessa mittauttamassa. Usein saatetaan tarvita vahvaa D-vitamiinilisää, koska oireet usein ärtyvät auringossa ja toisaalta pitkänä talvikautena emme saa Suomessa riittävästi D-vitamiinia. Helpointa on tankata D-vitamiinia ravinnosta ja D3-vitamiinilisästä. Stressin mahdollisesti rasittamia lisämunuaisia voi tukea B-vitamiinipitoisilla ruuilla tai B-vitamiiniryhmän ravintolisällä. Muita vahvistavia yrttejä ja ravintolisiä ovat mm. aloe vera, kamomilla,  merilevät, minttu, lakritsinjuuri, sinkki ja magnesium. Kurkuma hillitsee tulehdusta.

Henkinen hyvinvointi

Kaikilla tunteilla ja ajatuksilla on yhteys tiettyihin kehon osiin. Solumuistiin kätkeytynyt stressi saattaa ennen pitkää ilmetä kehossa fyysisinä oireina tai sairauksina. 

Rosacea saattaa liittyä ulkopuolisen tunnustuksen puutteesta johtuvaan katkeruuteen. Hoida ihoasi armollisesti ja rakkaudella, sillä olet tärkeä ja arvokas ihminen. Kasvojen tilanteen hyväksyminen ja vahva päätös paranemisesta vie eteenpäin. Voit vaikkapa visualisoida kasvosi tasavärisinä, terveinä ja onnellisina. 

Muita tärkeitä keinoja ovat riittävä ja levollinen uni sekä rauhoittuminen, meditoiminen ja syvähengittely. Muista myös ulkoilu – iho rakastaa happea.

Kuulostele, mikä tuntuu tällä hetkellä hyvältä ja lähde matkalle muutokseen askel kerrallaan.

Lue lisää yhdestä hoitolahoidoissani saaduista hoitotuloksista ruusufinnin hoidossa.

Suosittelen lämpimästi kokonaisvaltaista Esse kasvohoitoa 90 min, joka rentouttaa ja hoitaa ihoa. Varaa aika kasvohoitoon.

Jätä kommentti